![]() |
Det er kærlighed ved første blik, da kronofysikeren Sverre Jun ser ind i Juannas varme og intense øjne gennem lugen til biografens billetsalg. Men det er også kærlighed ved første blik, da han et par dage senere ser bagerjomfruen Irenes vemodige smil. Han bliver øjeblikkeligt forelsket i begge kvinder og derfor dybt fortvivlet, for hvordan skal han vælge mellem dem, den ene lys og flagrende, den anden mørk og blid? Han ser kun én løsning: Han må udvikle en app, der efter samme system som en syvdøgnsprognose kan forudsige, hvordan fremtiden vil blive med hver af de to skønne kvinder. Kun ved hjælp af et fremtidspejl, en tiårsprognose, kan han blive i stand til at foretage et kvalificeret valg mellem de to uimodståelige kvinder. Han kaster sig derfor straks over arbejdet med at udvikle den sindrige algoritme og lejer sig til formålet ind i medicinalvirksomheden Generos’ lokaler i Nøjrup. Byen har status som Fristed, et pengeløst samfund, hvor personlighedens tid er forbi, og fællesskabets tid er kommet. Det er et sted befolket med historier, som måske kan rumme svaret på Sverre Juns dilemma.
Gyldendal 2020, 250 sider Fremtidsspejl
|
Blogarkiv
Enden på tragedie
![]() |
Jonatan Tidebon har brugt evigheder på sit speciale, som forkortes hver gang, han forsøger at komme videre. Han drømmer inderst inde om en fremtid som forfatter, men mislykkedes, da han ikke besidder evnen til at forstå verden fra andre menneskers perspektiv. Men det ændres, da en forsker tilbyder et bevidsthedsfrigørende stof, der giver ham adgang til andre menneskers minder. Med alle disse historier kan han endelig skrive levende fortællinger. Dog følger der med adgangen til andres erindringer også deres løgne og dybeste hemmeligheder. Jonatan Tidebon vikles langsomt ind i et spind af erindringer, løgne og hemmeligheder, hvor virkeligheden vendes op og ned.
Gyldendal 2019, 245 sider Enden på tragedie
|
Af den anden verden
![]() |
Først en eksplosion, der sprænger hul i hegnet ind til lejren. Så den giftige tåge, der æder enhver erindring, og en flok vaklende skikkelser, som tumler ud gennem hegnet og flygter mod skibet forude.
Af den anden verden følger en flok fanger, som under et fejlslagent eksperiment med giftgas, der skal få dem til at glemme deres, ”vrangforestillinger”, lykkes med at flygte fra lejren og stikke af til søs. De støder på grund på et næsten ubeboet kontinent, og her begynder deres fortælling helt forfra. For de har ingen erindring, intet sprog, ingen idé om, hvordan verden ser ud, og hvad det vil sige at være menneske i den. De må langsomt genopfinde sig selv, sproget, kærligheden og samfundet. Men under det spirende samfund ligger uformulerede traumer fra fortiden, og vage minder dukker op i de tidligere fangers drømme: En lejrvogter, som er iblandt dem, og en massevoldtægt om bord på skibet. Konflikterne ulmer, og den begyndende kamp mod magten fører til bitterhed, overgreb og mord. Af den anden verden er en skabelsesfortælling om, hvordan mennesket er skabt af, ja – fortællinger. Gyldendal 2017, 534 sider Af den anden verden
|
Pigen i cementblanderen
![]() |
Forbrydelser, der ikke bliver begået, drab begået af en egenrådig venstre hånd, et mystisk selvmord, en dunkel familiehistorie, tider der krydses, og kroppe der byttes, og en kærlighed, der aldrig forsvinder … Forvirret? Det er der ingen grund til, for alt hænger sammen i en mindre jysk by og omegn …
Gyldendal 2013, 286 sider PIGEN I CEMENTBLANDEREN, mikroman:Pigen i cementblanderen |
Mange sære ting for
![]() |
Da den verdenskendte danske astronom Adam d’Eden findes død, spiddet på Århus Domkirkes spir, sættes en handling af verdensreligiøs betydning i gang. Adam d’Eden opdagede i sin tid to såkaldte spejlplaneter. Det særlige ved spejlplaneter er, at de reflekterer jordens lys, så man kan se, hvad der foregik på jorden for 2000 år siden – den tid, det tager lyset at rejse frem og tilbage. Adam d’Eden har iagttaget intet mindre end Jesu liv, som det virkelig var. En chokerende sandhed, som han har dokumenteret på tusindvis af videobånd. Og nu går den vilde jagt. Mange er interesserede i båndene og er villige til at slå ihjel for dem … En forrygende filosofisk spændingsroman om religion, sandhed og kampen for at få fat i den rette fortolkning. Gyldendal 2009, 416 sider
|
2.udgave | |||
![]() |
Det syvende bånd
![]() |
Den store kamp mod kriminalitet er vundet. Ved et ganske enkelt greb er Danmark ikke bare blevet befriet for forbrydelser, men også anden umoralsk optræden er blevet stærkt begrænset. Som en sidegevinst har borgerne fået en langt større tolerance for hinanden, ja, man er bogstaveligt talt blevet i stand til at leve sig ind i sine medmenneskers tilværelse. Sverre, der er lærer i en århusiansk folkeskole, lever fredeligt og godt indpasset i dette system. Indtil han blir involveret i en følelsesmæssig forbindelse der gør det nødvendigt at han begår en forbrydelse… Gyldendal 2006, 248 sider
|
Levemåder
![]() |
Det er søndag formiddag i en jysk landsbykirke. På vej ned fra altergangen begynder Gordon Bimpel at spjætte og danse i krampe. Et øjeblik efter er han død, dræbt af en forgiftet oblat. Hvem slog ham ihjel – og hvorfor? Opklaringen fører vidt omkring i tid og rum: fra to stridende levemåder i urtiden til nutidens Århus, hvor genpuljerne stadig kæmper. Fra Århus til Venedigs kanaler, hvor fiktion og virkelighed blandes med dødelig udgang. Fra forældre til børn, fra himmel til jord, fra motiv til forbrydelse og tilbage igen, indtil landsbykirken hin skæbnesvangre søndag formelig gløder af varme spor og spørgsmål om skyld, straf og ansvar. “…. der er ingen vej udenom at kaste sig på egen hånd ind i labyrinten, som er frydefuldt indrettet med skønne miljøtapeter og levemåder fra den jyske halvø, den venetianske lagune og andre jordiske paradiser.” Gyldendal 2004, 288 sider INDHOLD:
|
2.udgave | |||
![]() |
De gode mennesker i Århus og Læselysten
![]() |
Dobbeltromanen De gode mennesker i Århus / Læselysten byder på et myldrende gensyn med en række af de hoved- og bipersoner, der har befolket Svend Åge Madsens romaner igennem 40 år. Bogen udkom på årsdagen for forfatterens debut i 1963 og markerer dermed et rundt jubilæum for et af landets største skønlitterære forfatterskaber. Bindslev 2003, 192 sider, dobbeltroman PERSONER i De gode mennesker (fra flappen): Annet Helled Hasefri f 1962 Asser Helled f 1981 Amon Gortis f 1971 Tom Vem f 1924 Rikkard Duebo Vem f 1954 = Vem R.D. Klaes Bæverdal f 1972 Ellen Merete Jensen f 1975 Clara Jenssøn f 1939 Inge Nanna Vem f 1928 Hannelore Vem Monikke f 1952 Vita Jo-Nielsen f 1923 George Jo-Nielsen f 1952 Fin Tromin f 1933 John Hasefri f 1933 Poul Martin Helled f 1963 Viveca Fuhl f 1944 Pia Duebo Vem f 1929
|
Den ugudelige farce
![]() |
“Jesper var nemlig lykkelig. Eller i hvert fald næsten. Han var så lykkelig at have det sort på hvidt, hvor mange kan påstå det?. At have papir på sin lykke? Beviset stammede fra et spørgeskema i Ude og hjemme, som hans mor holdt og som han åbenlyst foragtede. Og i smug bladede i. For han vidste godt at en naturlig ung mand ikke vedkendte sig at læse dameblade. Jesper var en naturlig ung mand….” Gyldendal 2002, 185 sider
|
2.udgave | Lettisk | ||
![]() |
![]() |
Nærvær og Næsten
![]() |
En samling historier om en familiegruppes eksil til sydens varme fordi moren er blevet ‘smittet’. I de lange mørke aftner begynder faren, den ellers så reserverede Tomas Fant, at fortælle historier om sig selv og sine forfædre. Langsomt fortæller han sig ud af sig selv og frem til en hel person, og han fortæller sin kone ud af sygdommen og dem begge frem til et hidtil ukendt nærvær. Tomas Fants fortællinger stammer fra novelleantologien Septemberfortællinger (1988) og genudgives her med venlig tilladelse fra Brøndums Forlag. Gyldendal 2000, 188 sider INDHOLD: Vi taler ikke om det … |
2.udgave | 3.udgave | ||
![]() |
![]() |