Fremtidsspejl

Det er kærlighed ved første blik, da kronofysikeren Sverre Jun ser ind i Juannas varme og intense øjne gennem lugen til biografens billetsalg. Men det er også kærlighed ved første blik, da han et par dage senere ser bagerjomfruen Irenes vemodige smil. Han bliver øjeblikkeligt forelsket i begge kvinder og derfor dybt fortvivlet, for hvordan skal han vælge mellem dem, den ene lys og flagrende, den anden mørk og blid? Han ser kun én løsning: Han må udvikle en app, der efter samme system som en syvdøgnsprognose kan forudsige, hvordan fremtiden vil blive med hver af de to skønne kvinder. Kun ved hjælp af et fremtidspejl, en tiårsprognose, kan han blive i stand til at foretage et kvalificeret valg mellem de to uimodståelige kvinder. Han kaster sig derfor straks over arbejdet med at udvikle den sindrige algoritme og lejer sig til formålet ind i medicinalvirksomheden Generos’ lokaler i Nøjrup. Byen har status som Fristed, et pengeløst samfund, hvor personlighedens tid er forbi, og fællesskabets tid er kommet. Det er et sted befolket med historier, som måske kan rumme svaret på Sverre Juns dilemma.

Gyldendal 2020, 250 sider

Fremtidsspejl

 

Til oversigt over værker

Til bøger

Enden på tragedie

Jonatan Tidebon har brugt evigheder på sit speciale, som forkortes hver gang, han forsøger at komme videre. Han drømmer inderst inde om en fremtid som forfatter, men mislykkedes, da han ikke besidder evnen til at forstå verden fra andre menneskers perspektiv. Men det ændres, da en forsker tilbyder et bevidsthedsfrigørende stof, der giver ham adgang til andre menneskers minder. Med alle disse historier kan han endelig skrive levende fortællinger. Dog følger der med adgangen til andres erindringer også deres løgne og dybeste hemmeligheder. Jonatan Tidebon vikles langsomt ind i et spind af erindringer, løgne og hemmeligheder, hvor virkeligheden vendes op og ned.

Gyldendal 2019, 245 sider

Enden på tragedie

 

Til oversigt over værker

Til bøger

Af den anden verden

etbragafenandenverden Først en eksplosion, der sprænger hul i hegnet ind til lejren. Så den giftige tåge, der æder enhver erindring, og en flok vaklende skikkelser, som tumler ud gennem hegnet og flygter mod skibet forude.

Af den anden verden følger en flok fanger, som under et fejlslagent eksperiment med giftgas, der skal få dem til at glemme deres, ”vrangforestillinger”, lykkes med at flygte fra lejren og stikke af til søs. De støder på grund på et næsten ubeboet kontinent, og her begynder deres fortælling helt forfra. For de har ingen erindring, intet sprog, ingen idé om, hvordan verden ser ud, og hvad det vil sige at være menneske i den. De må langsomt genopfinde sig selv, sproget, kærligheden og samfundet.

Men under det spirende samfund ligger uformulerede traumer fra fortiden, og vage minder dukker op i de tidligere fangers drømme: En lejrvogter, som er iblandt dem, og en massevoldtægt om bord på skibet. Konflikterne ulmer, og den begyndende kamp mod magten fører til bitterhed, overgreb og mord.

Af den anden verden er en skabelsesfortælling om, hvordan mennesket er skabt af, ja – fortællinger.

Gyldendal 2017, 534 sider

Af den anden verden

 

Til oversigt over værker

Til bøger

Pigen i cementblanderen

Pigen-i-cementblanderen

Forbrydelser, der ikke bliver begået, drab begået af en egenrådig venstre hånd, et mystisk selvmord, en dunkel familiehistorie, tider der krydses, og kroppe der byttes, og en kærlighed, der aldrig forsvinder …

Forvirret?

Det er der ingen grund til, for alt hænger sammen i en mindre jysk by og omegn …

“For i en enkelt Madsen-novelle er der altid mere original påhitsomhed og bare fortællerkraft end i de fleste danske normalforfatterskaber … hjerne-kortsluttende rammefortællersøsyge.”

Lars Bukdahl, Weekendavisen

 Gyldendal 2013, 286 sider

PIGEN I CEMENTBLANDEREN, mikroman:

Pigen i cementblanderen
Dr. Zakæus’ venstre hånd
Det her er ikke nogen fortælling
Ebba søger tvivlen
Skolemesterens frugtbarhed
Anica & Sophus
Kvinden ved siden af
Kvantekærester

Til oversigt over værker

Til bøger 

Amanda Lundberg Kelly & Christian Bach: Vild med Svend Åge Madsen

Vild--med-svend-aage-madsen
  • Kan en død mand være fortæller?
  • Kan en usynlig myre bide?
  • I hvilket samfund må man skyde de arbejdsløse?
  • Hvem er Ole Omvendt, Elef Rygge og Asser Helled?

Mød Svend Åge Madsen! Han er nemlig en ret spændende forfatter. I denne bog skal vi læse sjove tekster, mærkelige tekster og forvirrende tekster. Gennem tankevækkende og udfordrende opgaver bliver vi klogere på Svend Åge Madsens særlige skrivestil, hans eksperimenter med form og genre, kærligheden til hjembyen Aarhus og ikke mindst hans grundlæggende interesse for menneskets fortælling.

Gyldendal 2012, 87 sider:

INDHOLD:

FORORD

HVEM ER SVEND ÅGE MADSEN?

LÆSELYSTEN
Om at læse og opleve den gode historie
TEKST: “Udenfor”
Novellen og virkeligheden

AT FORTÆLLE MENNESKENE
Om Madsens fortællere
Fortælleren
TEKST: “Mange sære ting for” (uddrag)
Madsens eksplicitte fortællere
TEKST: “Den usynlige myre” (uddrag)
Menneskets fortælling
TEKST: “Manden der opdagede at han ikke eksisterede”

SÆT VERDEN ER TIL
Om Madsens form- og genreeksperimenter
Madsens formeksperimenter
TEKST: “Jagten på et menneske” (uddrag)
Science fiction som genre
Madsen og science fiction

DEN STØRSTE GÅDE:
Om sammenhænge i forfatterskabet
Den individuelle og den fælles historie
TEKST: “Se dagens lys” (uddrag)
Madsens makrotekst

Til oversigt over værker

Til bøger

 

At fortælle Svend Åge Madsen, redigeret af Lars Green Dall

At-fortaelle-svend-aage-madsen

Toogtyve genspejlinger

Ærede læser! Det er os en udsøgt fornøjelse hermed for første gang i århushistorien at kunne præsentere intet mindre end toogtyve indgange, opgange og afgange til Svend Åge Madsens forfatterskab. Den umiddelbare anledning til udgivelsen er Madsens 70-års fødselsdag den 2.november 2009. Der er med andre ord tale om en hyldest til manden bag et af de væsentligste og vildeste forfatterskaber i dansk litteratur nogensinde. Men motivationen stikker dybere: Bidragyderne til denne bog har alle – og på hver deres skæve måde – haft fornøjelsen af igennem årenes løb at forvilde sig ind i Madsens særlige, sitrende, skøre, spaltende, sjove, spændende, snurrige (og snurrende), skruppelløse, sære, svævende og sprogsprængende univers. Og nu er det altså på tide at give lidt igen. Med denne bog føjes således nye og aldeles anderledes facetter til det billede, vi har af Madsen og hans forfatterskab. Hvem er manden bag dette skab, hvor skal skabet stå, og hvad gemmer der sig af spændende sager i skabets skjulte skuffer? kunne man spørge – hvilket vi hermed gør (og samtidig vover os ud i et toogtyvestemmigt og alligevel kakofonisk forsøg på et “svar”).

Klim 2009, 229 sider

INDHOLD:

Peter Adolphsen: Svend Åges eksploderende hoved

Ejnar Nørager Pedersen: SAMarbejde

Hanne Marie Svendsen: Svingdøre til virkeligheden

Henrik Skov Nielsen: Marianne Kainsdatters Blodet på mine hænder

Hans Rosenquist: Dramatikeren Svend Åge Madsen eller Det gode menneske fra Århus

Tom Prehn: Madsen med musik

Erik Skyum-Nielsen: De tomme hænders profet

Klaus Rifbjerg: Cheshirekatten

Anna Karlskov Skyggebjerg: At fortælle barnet – Svend Åge Madsens børne- og ungdomslitteratur

Christian Haun: Svend Åge er en dynamo

Christian Braad Thomsen: At filme Madsen

Anker Gemzøe: Læseplaner: mellem “Læsningens  glæder” og læselysten

Jørgen Leth: At smide fiktionen op i luften og se den komme ned i forvandlet form

Lars Green Dall: Kærligheden, poesien, poppen

Monique Christiansen: Svend Åge Madsen på fransk

Peter Sjøstedt & Svend Erik Olsen: Tænkemåder og beslutningstagen hos en forfatter – referat af interview med Svend Åge Madsen

Niels Dalgaard: Faust i Århus – gale videnskabsmænd i Svend Åge Madsens forfatterskab

Maria S. Madsen: Et madsensk dementi

Lars Bukdahl: Flersporet gearløs – desintegreret feature apropos Svend Åge Madsen LIGE NU OG HERMED, 2. november 2009

Niels Barfoed: Madsen – min guide

Peter Laugesen: Tennis læste jeg mig i første omgang … 

     OMSLAG: Olafur Eliasson

Til oversigt over værker

Til bøger

 

Erik Skyum-Nielsen: Møder med Madsen

Moeder-med-Madsen

Personligt giver Svend Åge Madsen ikke ret meget for virkeligheden. Den går gerne for langsomt, fylder alt for meget og er propfuld af intetsigende tilfældigheder. Næh, må jeg så bede om fiktionen, siger han i denne bog, hvor forfatteren – med kritiker ved Information Erik Skyrum-Nielsen på den anden side af arbejdsbordet – gør status over mere end 45 års forfattervirksomhed.

Særligt optaget er Svend Åge Madsen af fortællingen og dens kraft, dens særlige evne til at tydeliggøre såvel aktuelle som almenmenneskelige spørgsmål, og dens åbenhed, hvad angåe dette: at rumme det modsætningsfyldte og paradoksale. Karakteristisk for Svend Åge Madsen er, også i disse samtaler, hans lyst til at lege med modsætningerne og afprøve nye muligheder i tanken.

Bogen kredser naturligvis også om Århus som verdens navle og den “makrotekst” Madsen har frembragt ved gang på gang at henlægge sine fortællinger til sin hjemby. Han gør rede for sine forbilleder, danske som udenlandske, og fortæller om processen fra den første idè til den færdige bog. Desuden diskuterer han sine forskellige valg af genrer, fra novellen over “mellemromanen” til roman og mammutroman, ligesom han forklarer, hvorfor det var nødvendigt i tiden omkring 1970 at sige modernismen farvel og begynde at lege mere med fiktionen – et skift, der samtidig satte ham i stand til at nå en bredere læserskare.

Samtalerne, der fandt sted i juni 2009, afbrydes af korte indstik, hvor forfatterens vigtigste værker èt for èt præsenteres.

Aarhus Universitetsforlag 2009, 226 sider

INDHOLD:
Forord
Fra løse sedler til tykke bind
Alene og sammen
Matematik og fiktion
Opbrud fra højmodernismen
“Spidskompetencer”
Genreforbryder
Mellemroman og mammutroman
Fortællingens magi
Madsens “makrotekst”
Fiktion og virkelighed
Kritik og konsekvens
Tabu?
“Mange sære ting for”
Krimi på godt og ondt
Selvfølgelig dansk
Arketypiske figurer
Skabelse ud af noget
Fortælling og metafor
Was ist ein Bild?
Cirkel og labyrint
Leve med tiden

Til oversigt over værker

Til bøger

 

Mange sære ting for

Mange-saere-ting-for

Da den verdenskendte danske astronom Adam d’Eden findes død, spiddet på Århus Domkirkes spir, sættes en handling af verdensreligiøs betydning i gang.

Adam d’Eden opdagede i sin tid to såkaldte spejlplaneter. Det særlige ved spejlplaneter er, at de reflekterer jordens lys, så man kan se, hvad der foregik på jorden for 2000 år siden – den tid, det tager lyset at rejse frem og tilbage. Adam d’Eden har iagttaget intet mindre end Jesu liv, som det virkelig var. En chokerende sandhed, som han har dokumenteret på tusindvis af videobånd. Og nu går den vilde jagt. Mange er interesserede i båndene og er villige til at slå ihjel for dem …

En forrygende filosofisk spændingsroman om religion, sandhed og kampen for at få fat i den rette fortolkning.

Gyldendal 2009, 416 sider

Til oversigt over værker

Til bøger

 

 2.udgave      
Mange-saere-ting-for      

Når man mailer, mails til og redigeret af Flemming Chr. Nielsen

Naar-man-mailer---forside

Svend Åge Madsen begyndte i foråret 2000 at e-maile med en god bekendt. Dengang havde ingen af dem forestillet sig, at de næsten ti år senere ville være nået op på mere end 10 millioner anslag, eller hvad der svarer til 5.000 tætskrevne bogsider.

Når man mailer er et udvalg af Svend Åge Madsens halvdel af den enorme korrespondance, en underholdende og letlæst samling af selvironiske betragtninger og sælsomme oplevelser i og uden for bøgernes verden – med skarpe udfald mod journalister, præster, skolebørn, politikere og forfatterkollegaer. Ikke siden H. C. Andersen har vel nogen dansk forfatter ført så omfattende en korrespondance, og aldrig har Svend Åge Madsen været så morsom.

Foruden de elektroniske breve indeholder samlingen en række aldrig før udgivne noveller og artikler, som Svend Åge Madsen har vedhæftet sine mails.

Bindslev 2009, 330 sider 

Til oversigt over værker

Til bøger

 

Lars Green Dall: Madsens meditationer

Madsens-meditationer

En bog om Svend Åge Madsens forfatterskab

Svend Åge Madsens forfatterskab er stort, skævt, skarpsindigt, sjovt – og svimlende. Lige siden debuten i 1962 har Svend Åge Madsen spillet sin helt egen rolle i dansk litteratur – han er på èn og samme tid filosofisk filur og sprælsk sprogekvilibrist.

Madsens meditationer er en vidtfavnende – og omkringfarende – præsentation og læsning af Svend Åge Madsens (livs)værk, fra de tidlige “vanvidstekster” og frem til novellesamlingen Manden der opdagede at han ikke eksisterede (2007).

Karakteristikken af forfatterskabet viser, at Svend Åge Madsen igennem alle årene vedholdende har formuleret en fornuftskritisk livsfilosofi – i intens dialog med rationalismens fader, filosoffen Renè Descartes, og dennes berømte værker Om metoden og Meditationer over den første filosofi. Og ikke mindst sættes der med denne bog fokus på Madsen som en international forfatter, der må krydslæses med nogle af de største navne i litteraturhistorien: Kafka, Poe, Beckett og Joyce.

Aarhus Universitetsforlag 2008, 396 sider

Til oversigt over værker

Til bøger